PUCCINI door Stoyanova

PUccini Stoyanova

Krassimira Stoyanova en Puccini … zou het ooit goed kunnen komen ?

Op haar vorige album met veristische aria’s ontbrak het haar aan durf om de grenzen op te zoeken, met de liederen van Puccini kan zij geen goede balans vinden en pakt te groot uit.

Puccini was dan wel een man van grote emoties, maar zelfs zijn heftigste liedjes zijn net zo teder en lief als de bloemetjes van Mimi. Geen meesterwerken, wel leuke meezingers; geen aria’s maar met de penseel getekende schetsen. Om ze goed recht te kunnen doen moet je je stem gebruiken zoals de volkszangers het doen, en daar is het instrument van Stoyanova te edel voor.

Geef haar een Verdi of, nog beter, iets Frans en ben je van een ultieme schoonheid verzekerd. Nu lijkt zij zichzelf te forceren waardoor alles schreeuwerig en soms zelfs schel klinkt. Zoals bij voorbeeld in het echt lelijk gezongen ‘Canto d’anime’.

‘Sole e amore’ gaat haar iets beter af, maar de twee duetten die zij met zichzelf had opgenomen had zij beter kunnen laten. Je hoort geen kleurverschil in de ‘twee stemmen’ en dat maakt de liedjes saai.

Maria Prinz is een adequate begeleidster, met wat meer bevlogenheid was wellicht ook de sopraan geholpen.

GIACOMO PUCCINI
Complete Songs for Soprano and Piano
Krassimira Stoyanova (sopraan)
Maria Prinz (piano)
Naxos 8573501 • 47’

Zie ook: KRASSIMIRA STOYANOVA: Verismo

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s