Sonya Yoncheva zingt VERDI

Verdi Yoncheva

Hoe schitterend ik Sonya Yontcheva doorgaans ook vind: deze cd had niet uitgebracht mogen worden. De wonderlijkmooie sopraan uit Bulgarije heeft veel meer in haar mars dan een in elkaar geflanste verzameling Verdi-hits.

In ’Tacea la notte’ (Il Trovatore) gaat zij meteen de mist in: haar coloraturen zijn niet helemaal zuiver en doen zeer plichtmatig aan. ‘Liberamente or piangi’ (Attila) klinkt voornamelijk onbeholpen, maar lang niet zo erg als ‘Pace! Pace, mio Dio’ (La Forza del Destino). Haar vertolking van die aria ontbeert aan alles wat het zo schrijnend maakt en de furieuze wanhoopskreet klinkt nu meer als een avondgebed.

Hoe verkeerd! Leonora is immers Desdemona niet. Het verwondert mij dan ook niet dat  de ‘Ave Maria’ uit Otello zowat het mooiste en best gelukte nummer op deze cd is. Ook ‘Come in quest’ora bruna’(Simon Bocanegra) klinkt best aardig en je hoort wat een waanzinnig mooie stem die Yoncheva toch heeft.

Over de aria’s uit Don Carlo en Nabucco zwijg ik liever. Dat het haar repertoire (nog) niet is, is het ergste niet, het betreft tenslotte een studio-opname, maar af en toe klinkt zij gewoon vals. En vlak. Daar komt nog bij dat zij door de dirigent totaal aan haar lot wordt overgelaten en het orkest haar niet goed weet te ondersteunen. Jammer.


GIUSEPPE VERDI
Aria’s uit Il Trovatore, Luisa Miller, Attila, Stiffelio, La Forza del Destino, Otello, Simon Boccanegra, Don Carlo en Nabucco
Sonya Yoncheva (sopraan)
Münchner Rundfunkorchester olv Massimo Zanetti
Sony 8898541798

Meer Yoncheva: PARIS, MON AMOUR

 

8 comments

  1. Oei, ze hadden dan blijkbaar toch gelijk op FRANCE MUSIQUE: snel tussendoor in elkaar geflanst, valse hoge noten – volgens hen ook de hoge noot uit het Ave Maria.
    Jammer voor zulk een artiste! Zou ze dit nu zelf niet gehoord hebben? Hoe is het mogelijk dat ze de publicatie hiervan toestaat?

    In Tosca vond ik haar wel overtuigend genoeg. Dat ze nog jong is geeft aan de rol trouwens enige jeugdige frisheid die men meestal in deze rol niet ziet of hoort…

    Like

    1. Het is geen mooie cd, Stefan. Ik denk dat het te haastig is opgenomen en daarna werd er niet goed naar geluisterd. Ik had ook de indruk dat Yontcheva geen affiniteit had met de meeste aria’s. Het is ook geen muziek die zij normaliter zingt. Wens van de producent?

      Like

      1. Het valt mij wel vaker op dat Jordi Kooiman kennelijk niet weet dat rollen als Leonore uit Il Trovatore en Abigaille uit Nabucco een andere stemsoort vragen. Het zelfde geldt voor wat Jordi “uitgemolken” aria’s” noemt. Sonya Yoncheva had enkele aria’s beter niet kunnen opnemen omdat deze domweg haar stemvak niet zijn en er nu al enorme roofbouw op haar stem mee pleegt.

        Like

  2. vreselijk overroepen sopraantje, met die copie van de oude callas (lege fles geluid) zonder de kunst uiteraard van de diva, haar tosca stelde ook al niet veel voor. Haar vorige cd’s wel maar die klinken zo verschillend van wa tik op de live b’casts hoor. De boheme van vanvond was derde rangs zangkunst ook van die overroepen fabiano.

    Like

    1. Ik ben het niet met je eens Fred, ik vond haar Mimi heel erg ontroerend.
      En: wat heb je tegen Fabiano? Geweldige zanger, met ontzettend veel potentie, is ook nog steeds heel erg jong (34). Zijn Rodolfo vond ik werkelijk fenomenaal.
      De rest van de cast kon mijn trouwens ook zeer bekoren. Misschien op Musetta na, maar echt slecht was zij ook niet.

      En of je het wil of niet: de tijden van Callas zijn echt voorbij. Niet dat het allemaal goud was …. 🙂

      Like

  3. heb helemaal niks tegen Fabiano, vond hem een paar jaar geleden zelfs de great new hope, maar sindsdien gaat het maar bergaf, zijn rodolfo klonk ‘labored’ zoals men op een andere talksite zei, dus fenomenaal vond ik het helemaal niet. Ben verbaasd dat jij dit wel vindt maarik denk dat er hier andere factoren aan het werk zijn. Fabiano moet dringend vokale rust nemen want op dit moment zit hij aan het begin van de Villazon route.
    Ik vond Yoncheva’s eerste cd’s best te pruimen en veel beloved maar haar mime en tosca ‘provinciaal’ niveau. De tijd Callas tijden zijn idd voorbij maar het mens was tot in 1960 toch echt uniek. Nadien was het geen goud meer. En ik ben geen callasiaan maar wel te laat geboren voor de golden fifties en sixties toen opera (en operette) nog leefde.
    Wat Fabiano betreft, de toekomst zal het wel uitwijzen. Ik hoop dat hij er nog doorkomt

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s