Missa Solemnis, Christus en de aandeelhouders

Beethoven Gielen

De Oostenrijkse aartshertog Rudolf was niet alleen leerling maar ook een goede vriend en beschermheer van Beethoven. Toen hij benoemd werd tot aartsbisschop van Olmütz is de componist aan de slag gegaan om een mis ter zijne ere te schrijven. De bedoeling was om het werk af te hebben op de dag van Rudolphs troonsbestijging, op 19 maart 1820. Het lukte niet en de première heeft pas vier jaar later plaatsgevonden, in Sint-Petersburg. En dat was het dan, want de eerstvolgende uitvoering van het complete werk werd pas in 1845, zowat 18 jaar na Beethovens dood uitgevoerd.

Tegenwoordig hoor je de compositie nog maar zelden live, gelukkig bestaan er genoeg mooie op cd. Denk alleen aan Levine, Karajan of Gardiner, om maar een paar te noemen. De Oostenrijkse dirigent Michael Gielen was een grote bewonderaar van het werk. Op de vraag waarom we Missa Solemnis zo weinig horen scheen hij te hebben geantwoord dat “De wereld van de waarden van de aandeelhouders geeft niet om Christus”.

In april 1985 dirigeerde hij in de Musikverein in Wenen een buitengewoon fraaie uitvoering, die door ORF live werd opgenomen en nu door Orfeo op de markt werd gebracht. De orkestklank is vol en toch transparant en het solistenkwartet om te zoenen zo mooi.



Ludvig van Beethoven
Missa Solemnis

Alison Hargan, Marjana Lipovšek, Thomas Moser, Matthias Hölle, baritone
Rudolf Scholz orgel
Wiener Singverein; ORF Vienna Radio Symphony Orchestra olv Michael Gielen
Orfeo C999201

5 comments

  1. Basia bedankt voor de attentie. Ik zie dat je nog niet bij mijn Vip vrienden staat van mijn website. Daarom heb ik je persoonlijk e-mail adres nodig zodat ik dit inmijn website kan verwerken dan wordt bij de eerst volgende keer automatisch verwittigd als er iets nieuws verschijnt. Je kan dit melden op mijn persoonlijk mailadres : gilbertantheunis@outlook.com; Gilbert Antheunis.

    Verzonden vanuit Mail voor Windows 10

    Geliked door 1 persoon

  2. Niet zo verwonderlijk dat het werk niet zo vaak wordt uitgevoerd, als je je realiseert, hoe moeilijk het werk te zingen is voor het koor.
    Een amateurkoor zal bij een uitvoering jammerlijk ten onder gaan en beroepskoren moeten al alle zeilen bijzetten om de zaak tot een goed einde te brengen. De partiien liggen hoogst ongemakkelijk en vaak krankzinnig hoog en zonder een zeer goede techniek zingt men dan ook de stembanden al snel aan flarden, zeker als de repetities voor het concert al wat te lang waren en meedogenloos geleid….! Beethoven staat natuurlijk ook al niet bekend als iemand die goed voor de stem schreef.
    Ik herinner mij nog van decennia geleden het geklaag van dodelijk vermoeide sopranen uit het Groot Omroepkoor……Ja ja, die hadden er toen echt lol in! 😉
    Verder is het een heerlijk en emotioneel werk en verdient zeker deze aandacht!

    Geliked door 1 persoon

      1. Klopt wel een beetje, dat laatste. Het duurde bij mij ook wat langer eer ik het appreciëerde.
        De eerste keer werd ik er enigszins murw door geslagen. Vooral door die ”muren” van geluis, hier en daar. Om het doorzichtig uit te voeren, lijkt me dan ook een hele opgave!

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s