Seizoen 2018/19 van DE NATIONALE OPERA in Amsterdam

DNO seizoen 1819

NB: scroll down for the English translation

Maandag 19 februari werd het nieuwe, 2018/19 seizoen van de Nationale Opera gepresenteerd. Het is het voorlaatste seizoen dat door Pierre Audi geprogrammeerd is. Het programma is weinig verrassend en de liefhebber van belcanto, verismo of überhaupt de Italiaanse opera heeft het nakijken.

Geen Verdi, Donizetti, Bellini, Mascagni, Leoncavallo of Giordano en Puccini moet het van de reprise van wat – in mijn ogen – één van slechtste producties van zijn Madama Butterfly ever was: Robert Wilsons afschuwelijk emotieloze en minimalistische ‘zen” Butterfly van Wilson komt na 16 (!) jaar terug. Niemand kon mij het ‘waarom’ uitleggen, behalve dat je ook naar oude producties terug moet grijpen. Ook van de cast, althans op papier, ben ik niet onder de indruk.

Ooo…. Er is wel een Rossini, dat wel. Met – hoe verrassend! – voor de tweehonderdste keer zijn Il Barbiere di Seviglia… De opera wordt geregisseerd door Lotte de Beer en Rosina wordt gezongen door Nino Machaidze.

De andere jonge Nederlandse regisseur, Floris Visser maakt zijn DNO-debuut met Juditha Triumphans van Vivaldi.

Mozart en Wagner ontbreken uiteraard niet en het seizoen wordt geopend met de zes jaar oude productie van Die Zauberflöte in de regie van Simon McBurney. Het is al de derde keer dat de productie terugkomt en dat maakt mij niet echt blij. Maar het is fijn om te lezen dat twee van de belangrijkste rollen vertolkt gaan worden door Nederlandse zangers: Thomas Oliemans herhaalt zijn koddige Papageno en als Papagena mogen we Lilian Farahani verwelkomen.

Trailer van de eerste reeks:

Er zijn maar liefst zeven nieuwe producties, altijd goed nieuws. Maar of ik er zo blij moet zijn? Jenůfa van Janáček behoort tot mijn lievelingsopera’s, maar ik denk niet dat Annet Dasch de juiste zangeres is om die rol te vertolken. Had men Asmik Gregorian niet kunnen vragen? Om maar één zangeres te noemen die we (alweer) bij DNO niet gaan horen. De regie ligt in handen van Katie Mitchell, tja, dan weet je bij voorbaat al hoe de productie uit gaat zien.

Heel erg blij ben ik met de Oedipe van Enescu. De productie van Àlex Ollé (La Fura dels Baus) en Valentina Carrasco is  niet nieuw, is al eerder in Brussel en daarna in Londen te zien geweest. De recensies waren verdeeld, maar de muziek is zo goddelijk!

Trailer uit Londen:

Porgy and Bess van Gershwin is een andere titel die mij doet watertanden. Het word een coproductie met de ENO en de Metropolitan Opera in New York, dus ik denk niet dat we er bang voor hoeven zijn. De rol van Porgy wordt gezongen door Eric Owens en als Serena (ook iets om naar uit te kijken) verwelkomen we Latonia Moore

Eric Owens vertelt over Porgy, een rol die hij al eerder heeft vertolkt at the San Francisco Opera:

Ik ben geen grote Wagner-fan, maar voor zijn Tannhaüser kun je mij midden in de nacht wakker maken. De productie wordt geregisseerd door Christoph Loy en voor de rol van Elisabeth keert Svetlana Aksenova naar Amsterdam terug. De hoofdrol wordt gezongen door Daniel Kirch

DNO seizoen Aksenova

Svetlana Aksenova als Fevronja ©Monika Rittershaus

In het kader van het Opera Forward Festival kunnen we, onder anderen twee wereldpremières verwachten.

DNO_kurtag_gyorgy_90_160220_01

György Kurtág © István Huszti

Van Fin de partie, de eerste opera van de inmiddels 91-jarige György Kurtág (regie Pierre Audi) en van Micha Hamels Caruso a Cuba.

DNO seizoen Hamel

Micha Hamel in gesprek met Klaus Bertisch © DNO

Girls of the Golden West  van John Adams krijgt bij ons zijn Europese première.

Trailer van Girls of the Golden West uit San Francisco:

Over de “prestige-project”, aus LICHT van Stockhausen zwijg ik het liefst in alle talen. Maar mocht u 315 euro te veel in uw portemonnee hebben …..

De complete overzicht:

Die Zauberflöte (W.A. Mozart)
Stanislas de Barbeyrac, Mari Eriksmoen, Thomas Oliemans, Dmitry Ivashchenko, Kathryn Lewek, Judith van Wanroij, Rosanne van Sandwijk, Helena Rasker e.a.
Dirigent: Antonello Manacorda, regie: Simon McBurney

Jenůfa (L. Janáček)
Annette Dasch, Evelyn Herlitzius, Hanna Schwarz, Norman Reinhardt, Francis van Broekhuizen, Karin Strobos e.a.
Dirigent: Tomáš Netopil, regie: Katie Mitchell

Il barbiere di Siviglia (G. Rossini)
René Barbera, Nino Machaidze, Davide Luciano, Ambrogio Maestri e.a.
Dirigent: Maurizio Benini, regie: Lotte de Beer

Oedipe (G. Enescu)
Johan Reuter, Eric Halfvarson, Christopher Purves, James Creswell, Ante Jerkunica, André Morsch, Mark Omvlee, Sophie Koch e.a.
Dirigent: Marc Albrecht, regie: Àlex Ollé (La Fura dels Baus) en Valentina Carrasco

Porgy and Bess (G. Gershwin)
Eric Owens, Adina Aaron, Frederick Ballentine, Mark S. Doss, Latonia Moore e.a.
Dirigent: James Gaffigan, regie: James Robinson

Juditha Triumphans (A. Vivaldi)
Gaëlle Arquez, Teresa Iervolino, Vasilisa Berzhanskaya, Francesca Ascioti e.a.
Dirigent: Andrea Marcon, regie:Floris Visser

Girls of the Golden West (J. Adams)
Julia Bullock, Davóne Tines, Paul Appleby, Ryan McKinny e.a.
Dirigent: Grant Gershon, regie: Peter Sellars

Caruso a Cuba (M. Hamel)
Dirigent: Otto Tausk, regie: Johannes Erath

Fin de partie (G. Kurtág)
Frode Olsen, Leigh Melrose, Hilary Summers en Leonardo Cortellazzi.
Dirigent: Markus Stenz, regie: Pierre Audi

The Second Violinist (D. Dennehy)
Dirigent: Ryan McAdams. Regie: Enda Walsh

Tannhäuser (R. Wagner)
Daniel Kirch, Svetlana Aksenova, Ekaterina Gubanova, Stephen Milling, Björn Bürger, Attilio Glaser e.a.
Dirigent: Marc Albrecht, regie: Christof Loy

Madama Butterfly (G. Puccini)
Elena Stikhina, Enkelejda Shkosa, Gianluca Terranova, Brian Mulligan, Tim Kuypers e.a.
Dirigent: Jader Begnamini, regie: Robert Wilson

aus LICHT (K. Stockhausen)
Studenten van de master ‘aus LICHT’ aan het Koninklijk Conservatorium.
Dirigent: Kathinka Pasveer, regie: Pierre Audi

Pelléas et Mélisande (C. Debussy)
Solisten: n.n.b.
Dirigent: Daniele Gatti, regie: Olivier Py

Zie voor meer informatie de website van De Nationale Opera.

 

The Dutch National Opera’s 2018-2019 season (Amsterdam)

Earlier this week the Dutch National Opera unveiled its 2018-19 season, Pierre Audi’s penultimate one. Not a very surprising season. Lovers of belcanto, verismo or Italian opera in general will be disappointed. No Verdi, Donizetti, Bellini, Mascagni, Leoncavallo or Giordano.

Puccini is represented by a reprise of what I believe to be one of the worst productions of Madama Butterfly ever: Robert Wilson’s ghastly, emotionless and minimalistic “Zen”  Butterfly, returning after sixteen (!) years. No one could exactly explain why, except that sometimes it is worth looking back at old productions. The cast, at least on paper, does not impress me much either.

Oooh… We also do get a Rossini!  Il barbiere di Siviglia…  how original, for the hundredth time. Lotte de Beer will direct, and Nino Machaidze sings Rosina.

Another young Dutch director, Floris Visser, makes his DNO debut with Vivaldi’s Juditha Triumphans.

Of course, Mozart and Wagner are present. The season will be opened by Simon McBurney’s six-year old Zauberflöte. This will be the third time it returns, which does not exactly thrill me. It is nice to read though that two important roles will be sung by Dutch singers: Thomas Oliemans repeats his dotty Papageno, and we welcome Lilian Farahani as Papagena.

We get seven new productions no less, which is always good news. But I am nut sure they all make me very happy? Janáček’s Jenůfa is one of my favourite operas, but I doubt Annette Dasch will be he right singer for the role. Was it not possible to ask Asmik Grigorian? To mention just one singer we (again) will never hear at the DNO? Katie Mitchell directs, so we all know in advance how this will look like.

I am very excited about Enescu’s Oedipe. The production by Àlex Ollé (La Fura dels Baus) and Valentina Carrasco is not new. It has been done in Brussels and London before, to mixed reviews, but the music is just divine!

Gershwin’s Porgy and Bess is another opera that makes my mouth water. It is a co-production with the ENO and the Metropolitan Opera in New York, so we probably will not have to worry too much how it will look. Porgy will be sung by Eric Owens and Serena by Latonia Moore (something to look forward to).

I am not really a huge Wagner fan, but for Tannhaüser you can wake me up in the middle of the night. Christoph Loy directs and Svetlana Aksenova will return to Amsterdam to sing Elisabeth. The title role will be sung by Daniel Kirch

During the Opera Forward Festival DNO presents two world premieres.
Fin de partie, the first opera by 91-year-old György Kurtág (direction Pierre Audi) and Micha Hamel’s Caruso a Cuba. Girls of the Golden West  by John Adams gets its European premiere in Amsterdam.

On the prestige project “aus LICHT” by Stockhausen I prefer to remain silent. But in case you want to get rid of 315 euros ….

For more information see website van De Nationale Opera.

English translation: Femko Jas

47 comments

  1. Dit is de gruwelijkste programmering sinds de opening van het Muziektheater. Inderdaad, de 2376e Barbier, hoe dúrf je! En Wilson terughalen voor Butterfly is gewoon Puccini-liefhebbers pesten. Had dan die productie van de Reisopera onder regie van Dale gehaald. Die is 100 keer beter. Maar, Mauricio parafraserend: Luik is vlakbij!

    Liked by 2 people

  2. Inderdaad geen erg originele programmering: geen verisme, geen Richard Strauss, geen Verdi (!), geen Meyerbeer, geen Korngold, geen Britten. Nee, WEER Zauberflöte (prachtig werk, daar niets van…) en Barbier!

    Porgy and Bess programmeren is wel een goed idee.

    Oedipe van Enesco is dat zeker (U kent toch zeker de prachtige opname met José van Dam?)
    Die produktie van de Fura dels Baus heb ik al in Brussel gezien. Het is er één met een aantal heel mooie beelden en een aantal minder geslaagde vondsten. Maar meer dan de moeite!

    Over Wilson kan veel gediscuteerd worden. Ikzelf ben ook niet zo’n grote fan. Ik vind wel dat hij hele mooie beelden (zijn belichtingen!) weet te ‘toveren’ (bv ook in zijn ‘Pélleas’). Maar die door en door gecodifieerde personenregie gaat op de duur (heel) vermoeiend werken en is totaal niet dramatisch of menselijk. En als je één van zijn ensceneringen ziet, heb je ze allemaal gezien…

    De twee interessantste produkties komen voor mij op het einde:
    Als heel grote Wagnerfan (volgende zomer EINDELIJK weer naar Bayreuth, hoezee!) kijk ik natuurlijk uit naar de Tannhaüser maar hou mijn hart een beetje vast voor de enscenering: Loy kan geweldig zijn, Loy kan ook vreselijk zijn…

    En natuurlijk de ‘Pélleas’, en daar heb ik het voste vertrouwen in Py!

    Liked by 1 persoon

    1. Ja, Stefan, ik ken de opname met José van Dam wel.

      En eerlijk gezegd ben ik wel blij om (eindelijk!) een seizoen ZONDER Richard Strauss. Nie omdat ik zo’n hekel aan zijn opera’s heb, integendeel, maar omdat er tot nu toe nog geen één jaar zonder een van zijn opera’s is geweest….

      Like

  3. ik zoek mijn heil over de grens, Antwerpen Gent en Duitsland, goedkoper, interessanter en vaak fijnere theaters…deze programmering is zeer matig, al het geld gaat kennelijk naar die Stockhausen onzin…klanken waar je al na een kwartier van moet braken..

    Liked by 2 people

  4. een schijtseizoen if there ever was one, porgy en bess ja dat is het enige en zoals bij alle operahuizen de ‘board’ stond erbij en keek ernaar en strijken verder rustig hun zitpenningen op….

    Liked by 1 persoon

  5. Ik vind het net als jij, Basia, een teleurstellend seizoen. Binnen korte tijd krijgen we voor de derde keer Die Zauberflöte. Het was een groot publiekssucces maar ik werd een beetje moe van al die drukke figuranten. En weer een barbier. Daar zal wel een groot publiek op af komen. Is er geen andere opera van Rossini te bedenken. Ik ben het volstrekt niet met je eens wat Madama Butterfly betreft. Op Dialogues des Carmélites van Robert Carsen na vond ik het de meest aangrijpende opera die ik ooit heb gezien. Een vriendin en ik kwamen aangeslagen de opera uit. We waren tot tranen geroerd. Ik ben een groot Wagnerliefhebber maar niet van Tannhäuser. En dan tenslotte Licht. Ik zie er reikhalsend naar uit. Ik heb alles in Nederland gehoord van Stockhausen en zijn muziek kan ik erg waarderen. Ik neem mijn petje af voor Pierre Audi dat hij dit megaproject op het toneel gaat brengen.

    Like

      1. En mij liet het koud. Erger: ik heb mij kapot geërgerd… Voor mij de allerslechtste Butterfly ooit.
        Toen werd het nog gered door Cheryl Barker: vind nu een zangeres van haar formaat!

        Maar de gestibus 🙂

        Like

  6. ‘Schijtseizoen’ vind ik toch een beetje overdreven. Het zou ietwat origineler kunnen, maar er zijn toch 4 interessante tittels: Oedipe, Tannhaüser, Pélleas en Jenufa. Wat deze laatste betreft weet ik trouwens niet of Annette Dasch zo zal misstaan in de tittelrol. Het is een zangeres met een hele dramatische uitstraling wat volgens mij goed past in die rol. En vokaal zal ze het toch ook wel aankunnen…

    Like

    1. 🙂

      Kun je je nog de productie van Carsen herinneren? Voor zo’n enscenering zou ik zelfs AD voor lief nemen, maar we krijgen Katie Mitchell, die van poppenhuisjes en ‘kamerwandelingen’ (alles tot nu toe, overal ter wereld), moorden met een elektrische boormachine (Orest in Amsterdam) en abortussen (Lucia in Londen)

      Like

      1. Prachtige Jenufa-enscenering van Carsen destijds met een onvergetelijke Josephine Barstow als Kostelnicka!
        En vermits U hierboven Cheryl Barker evoceert als prachtige Butterfly: dat was ze ook in de eveneens prachtige Carsen-produktie…
        Waarom komt Carsen niet, al was het maar af en toe, nog een enscenering in de Benelux maken. Natuurlijk is het zo dat hij al zowat het ganse repertoire geensceneerd heeft…

        Liked by 1 persoon

  7. Nou you are talking Stefan! Ik ben het zo ontzettend met je eens! Zijn hele Puccini (én Janacek!!!) cyclus is nooit meer geëvenaard ….
    Zucht.

    Overigens: Carsen komt zo af en toe toch wel…. Vorig jaar (of was het al twee jaar geleden?) deed hij een onvergetelijke Falstaff in Amsterdam.

    Like

  8. Het misselijke wangedrocht dat Wilson met zijn ongewassen vingers uit Butterfly boetseerde, is geen kwestie van “de gustibus etc.” Wilson heeft aantoonbaar Puccini niet begrepen c.q. niet willen begrijpen ten behoeve van een volkomen misplaatst foefje. Treurig dat er mensen zijn die daar intrappen.

    Like

    1. @Basia: Die Falstaff heb ik in de Opera-in-de-Cinema reeks uit de MET gezien. Inderdaad weer prachtig en Ambroglio Maestri geknipt!
      @STV TRANSLATIONS: Zoals gezegd ben ik geen enorme Wilson-fan, al vind ik wel dat hij mooie beelden met prachtige belichtingen kan maken (maar opera is meer dan mooie prentjes!).
      En ‘misselijk wangedrocht’ vind ik dan weer sterk overdreven.
      En INDERDAAD ‘de gustibus…’!

      Like

      1. ”Opera is meer dan mooie prentjes”…een waar woord, Basia! Teveel regisseurs blijven steken in mooi design. Maar in het geval van deze Butterfly was voor mij de handeling juist door de zuiverheid en de eenvoud van de regie indringend en ontroerend.
        Maar ja, smaken verschillen en iedereen heeft een andere perceptie.

        Liked by 1 persoon

    2. Treurig, een anonieme figuur die een ongefundeerd oordeel op deze mooie blog gooit. Ik meen de stijl van heer Keegel te herkennen.
      Het is wel degelijk een kwestie van smaak. Wilson had uitstekend begrepen dat de ietwat larmoyante stijl van Puccini niet gebaat is bij vet aanzetten. Suggestie was effectiever dan uitpakken wat mij betreft. Maar goed, laten we het maar weer eens opnieuw bekijken bij de reprise.

      Like

      1. Anna Minis: je weet dat ik je mening zeer waardeer, maar in geval van deze afschuwelijke Butterfly kan ik je niet volgen. Wilson heeft de opera van al zijn menselijkheid en humaniteit afgestript. Wat bleef was een emotieloze vernis van gekunsteldheid. Met zijn productie heeft hij eer aan zichzelf bewezen en heeft Puccini en zijn muziek totaal genegeerd…

        Overigens: waarom denk je dat die productie pas na 16 jaar terugkomt? Het was een enorme flop, neergesabeld door zowat iedereen. Het is een volstrekte toeval dat het niet is vernietigd ipv de vele betere van Monique Wagemakers.
        En nu men zuinig aan moest doen, werd deze uit de mottenballen gehaald.

        Like

      2. Beste Basia
        We zullen elkaar nog wel spreken na de reprise! Herinneringen zijn ook maar herinneringen, de toets des tijds zal het leren. Door iedereen neergesabeld vind ik eerlijk gezegd geen argument. Dat is ook gebeurd met de Tristan Isolde van Jürgen Gosch, maar ik kan op goede gronden deze productie verdedigen. Ik denk dat hij de tijd te ver vooruit was. De communis opinio is voor mij niet maatgevend, en ik heb de indruk dat jij ook een onafhankelijjk oordeel kunt geven.
        We spreken elkaar nog na de reprise!

        Liked by 1 persoon

    3. Anonieme STV TRANSLATIONS, ik denk dat Robert Wilson oneindig meer begrepen heeft van Madama Butterfly dan u. En waar zijn die ongewassen vingers voor nodig? Ik vind deze opmerking op de grens van onfatsoenlijk. Ik vond Madama Butterfly buitengewoon ontroerend, de mooiste die ik ooit heb gezien.

      Like

  9. Anonieme STV TRANSLATIONS, ik denk dat Robert Wilson oneindig meer begrepen heeft van Madama Butterfly dan u. En waar zijn die ongewassen vingers voor nodig? Ik vind deze opmerking op de grens van onfatsoenlijk. Ik vond Madama Butterfly buitengewoon ontroerend, de mooiste die ik ooit heb gezien.

    Like

    1. @Basia: Dat laatste (de reden van net DIE herneming) lijkt me wel een beetje een interpretatie van Uwentwege (sorry). Er zijn wel degelijk mensen die van Wilson houden. Ikzelf ben ook niet zo negatief als U, ‘lelijk’ kan ik dat echt niet noemen al ben ik het wel met U eens wat betreft een tekort aan menselijkheid.
      Wellicht is ‘Butterfly’ vanwege zijn realisme ook niet de meest geschikte opera om het ‘Wilson-systeem’ op toe te passen. Vanwege het meer symbolische van de handeling is ‘Pélleas’ daar veel geschikter voor en is dat misschien zijn mooiste enscenering.

      Like

      1. Stefan: ik heb nergens het woord ‘lelijk’ gebruikt, want het was zeer zeker niet lelijk. Ik haat Wilson niet, heb ook heel erg mooie dingen van hem gezien. Maar met Butterfly sloeg hij de plank volledig mis (met Aida in Brussel trouwens ook).
        Voor de rest ben ik het met je eens.
        En: ja, het zijn uiteraard mijn speculaties, wist ik het maar zeker!

        Like

  10. Waarom kijken we niet naar de + punten in plaats van overal kritiek op hebben? Ik ben ontzettend blij met Peleas, ja, de solisten weten we nog niet. Jenufa ook, wat is er mis met Tannhauser? Elk jaar mooie dingen in de OFF, in ieder geval heel anders. En Oedipe! Fantastische opera. Ok, weinig behoefte aan Barbier, Zauberflote ook niet. En Stockhausen? Peperduur, maar zullen we het als afscheidskado van en voor Audi na 30 jaar? Oh ja, Porgy and Bess, wat wil je nog meer?

    Liked by 1 persoon

  11. @Basia: ja sorry, het woord ‘lelijk’ hebt U inderdaad niet gebruikt, ik interpreteerde woorden als ‘afschuwelijk emotieloos’ en ‘allerslechtste ooit’ in die zin. U vond het puur visueel mooi (of toch niet lelijk) maar emotieloos. Daar kan ik inkomen…

    Overigens, zijn ‘Aïda’ in de Munt vond ik best doenbaar…

    Like

    1. kijk om het adjectief nog maar eens te gebruiken. Ik vond die butterfly een schijtproductie van een omhooggeval nobody en die aida met die afschuwelijke gordijnen even erg, zo niet erger..geen de gustibus maar een feit…

      Like

  12. @Anna Minis: we zullen elkaar beslist nog (vaker) spreken, maar zeer zeker niet na Butterfly want daar ga ik niet naar toe. De productie is ooit op video opgenomen en ik heb hem dus meer dan een keer gezien. Zand erover.

    Over de T&I van Gusch kan ik kort zijn: bij Isolde’s Liebestod ben ik in lachen uitgebarsten en ik was de enige niet. Nog steeds als ik er aan terugdenk …. Die langzaam afzakkende laken.. o God, het begint al… sorry …

    @Stefan: doenbaar. Ja. Maar meer niet.
    Voor de rest zijn we dus met elkaar eens.

    Like

  13. Lieve Hemel! dan houden we erover op. Overigens ben ik ook niet de enige die de Tristan und Isolde kon waarderen. En er zijn argumenten, echt waar! Maar goed, we houden op over Gosch want we willen niet dat je stikt van de lach. Ook geen woord meer over Wilson.

    Like

  14. Spijtig, ik zou nog kunnen beginnen over zijn ‘Die Frau ohne Schatten’ in Parijs, en die kon me maar matig bekoren (voor zover ik me ze herinner…)
    Waarschijnlijk ook een schijt schijt schijt produktie… 😉

    Like

      1. Dat is al hééél lang geleden in de Bastille, maar ik kan daar thuis wel eens het programmaboek van opzoeken.
        Ik herinner me alleen dat de mismaakte broeders van Barak nogal grappig werden voorgesteld.

        Hij heeft ook ooit een ganse Ring in de Châtelet gedaan, maar die heb ik niet gezien…

        Liked by 1 persoon

      2. Ik heb het even opgezocht. Het moet eind 2002 – begin 2003 geweest zijn in de Bastille met in de hoofdrollen:
        Thomas Moser (Kaiser)
        Susan Anthony (Kaiserin)
        Jane Henschel (Amme)
        Jean Philippe Lafont (Barak)
        Luana de Vol (Frau)

        Liked by 1 persoon

  15. Bah, wat een nare reacties over Madama Butterfly van Robert Wilson. Ik vind het niveau ver beneden peil. Sorry Basia, maar jouw taalgebruik schiet me ook in het verkeerde keelgat. Ik ga niet meer op jouw blog kijken. Ik vraag me ook af waarom sommige mensen geen achternaam hebben. Ik houd het voor gezien.

    Like

    1. @Diederik: Met het taalgebruik van Basia is (volgens mij) niets mis, kunt U anders een voorbeeld geven?
      Met dat van anderen daarentegen… maar zelfs dat wordt men gewoon…

      Liked by 1 persoon

    1. Dank je Anna. Ik vroeg mij ook al af……..

      Ik denk dat we allemaal volwassen genoeg zijn en het een en ander zijn gewend geraakt. De een drukt zich zo uit, de ander zus.. En zonder meningsverschil geen discussie en zonder discussie kan het soms best saai worden 🙂
      Stel je voor dat we allemaal hetzelfde mooi vonden? Dan kwam ik nooit meer van Wagner en Strauss af (want door de meeste mensen geliefd) en werden jullie overstelpt met Puccini, Korngold, Schreker en Zemlinsky. Plus de meest obscure veristen 🙂

      Like

  16. Het gaat denk ik hier helemaal niet om meningsverschillen (natuurlijk mogen, nee MOETEN die er zijn!) maar om het taalgebruik. Met dat van U, Basia is niets mis (ik zie niet in…). Dat van anderen daarentegen is bij momenten gewoon vulgair te noemen. Ik ben er stilaan gewoon aan (elke vogel zingt tenslotte zoals hij gebekt is!) maar Dhr. Diederik schijnt daar nog moeite mee te hebben. Doch, mr Diederik, laat dat U vooral niet weerhouden. Er zijn nog mensen genoeg op deze blog die zich nog WEL beschaafd uitdrukken!

    Like

  17. Nou, wat een heftige reacties! Zoals altijd trouwens, als er een nieuw seizoen bekend wordt. Ik zou niet willen spreken van teleurstellend – al zitten er een paar voor mijn gevoel overbodige producties bij (Barbier, Zauberflöte). Maar goed, opera is er niet alleen voor kenners of doorgewinterde bezoekers, maar ook voor nieuwe bezoekers, toch? En die zijn misschien wel blij dat ze (weer) een keer Zauberflöte of de Barbier kunnen zien. Ik verheug mij vooral op Porgy&Bess en Pelleas, Oedipe (ik heb de stream vanuit Brussel gezien, en wil het graag een keer live meemaken) en Jenufa. Voor een Tannhauser mag je mij waker maken, dus daar wil ik ook naar toe. En Judith vind ik een buitenkansje. Hoe vaak kun je zoiets nou zien? Het Aus Licht project laat ik graag aan anderen. Ik kan van Stockhausen geen chocola maken, maar voor wie dat wel kan, is het iets om naar uit te zien.
    Butterfly heb ik twee keer gezien. Ik vond het erg mooi gedaan. Maar of ik aan een derde keer behoefte heb, dat weet ik nog niet.
    Ik hik meer aan tegen de gekozen regisseurs. Mevrouw De Beer, mevrouw Mitchell, ik ga maar vast duimen dat dat goed gaat. en met meneer Loy weet je het gewoon nooit – kan prachtig zijn, kan onzin zijn.
    Gelukkig biedt de Met in de bioscoop ook een paar mooie voorstellingen. En wie weet wat er nog in de zaterdagmatinee komt? Ik denk dat het al met al wel goed komt, volgend seizoen.
    Overigens interessant wat meneer Peter van der Lint vandaag (24 febr) in Trouw schrijft over Pelleas: die schijnt in de plaats te zijn gekomen voor een geplande Othello. Vandaar dat er nog geen solisten bekend zijn. Aldus Trouw.

    Liked by 1 persoon

    1. Heel erg bedankt voor je reactie Maria! Dat waardeer ik echt zeer!
      Dat van Otello (Peleas), dat wist ik nog niet, interessant!

      Bij de Matinee komen een paar schitterende opera’s war ik mij zeer zeker op verheug.
      Die Gezeichneten van Schreker, Nabucco van Verdi, Village Romeo and Julia van Deluis (!) en Boris Godunov van Moessorgski.
      Nou, het kon slechter! 🙂
      Er komen nog een viertal barok-opera’s. Van Vivaldi, Purcell (alweer Dido en Aeneas), Blow en Scarlatti.
      Heb het complete programma nog niet gezien, vandaar dat ik er nog niets over heb geschreven.

      Stay tuned!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s