Over Knoxville, Summer van 1915 van Samuel Barber

‘Knoxville, Summer of 1915, is misschien op Adagio na, het bekendste werk van de in Nederland nog steeds schaamteloos en schandelijk verwaarloosde Amerikaanse toondichter Samuel Barber.

Barber componeerde het stuk in 1947 naar het prozagedicht van James Agee, toen zijn vader op zijn sterfbed lag. De nostalgie en de weemoed, het verlangen naar vroeger, naar de tijd toen je nog kind was en alles vanzelfsprekend, dat alles sprak hem meteen aan. Maar er was meer. Agee, die min of meer een leeftijdsgenoot van Barber was schreef het gedicht ter nagedachtenis van zijn vader die in 1916 bij een auto-ongeluk was omgekomen waarna de familie Knoxville verliet om er nooit meer terug te keren.

‘Knoxville, Summer of 1915’ werd voor het eerst uitgevoerd door Eleanor Steber in 1948, waarna het lied nog lange tijd aan haar naam verbonden zou blijven, ondanks de – schitterende soms – vertolkingen door veel vooraanstaande sopranen zoals Leontyne Price, Dawn Upshaw en Roberta Alexander.

Eleanor Steber:

Leontyne Price:

Ook Renée Fleming heeft het lied op haar repertoire staan.  Zij heeft hem 2016 voor Decca opgenomen, met het Stockholm Philharmonisch orkest onder hun Finse dirigent Sakari Oramo.

Fleming over Barber:

‘Knoxville, Summer of 1915’ stond ook op het programma van haar Amsterdamse recital op maandag 28 augustus 2017, dat zij zong onder begeleiding hetzelfde orkest en dezelfde dirigent.

14 comments

  1. Natuurlijk moest ik meteen denken aan The Barber of Seville. Op de veronderstelde verwaarlozing van Samuel Barber hoop ik nog terug te komen.

    Like

  2. Tussen 1951-2018 voerde Het Concergebouworkest tijdens 31 concerten werken van Samuel Barber uit. Naast het beroemde Adagio for Strings en Knoxville Summer of 1915 werden de volgende werken uitgevoerd: het pianoconcert, het celloconcert, het vioolconcert, de eerste symfonie, Medea’s Dance of Vengeance, fragmenten uit de opera’s Vanessa en Antony and Cleopatra, Second Essay opus 17 en de ouverture School for Scandal. Amerikaanse dirigenten zoals Leopold Stokowski, Eugène Ormandy, Leonard Slatkin en Alan Gilbert voerde werken van Barber uit met Het Concertgebouworkest. Tot de grote bezuinigingen op cultuur had Nederland een groot aantal symfonie orkesten. Als die maar een fractie van bovengenoemde werken hebben uitgevoerd kom ik toch op een respectabel aantal uitvoeringen van composities van Samuel Barber.

    Geliked door 1 persoon

  3. In 2014 gaven Amsterdam Sinfonietta en Thomas Hampson concerten in heel Europa met op het programma o.a. Dover Beach van Samuel Barber.

    In mijn vorige reactie staat een storende fout. Voerde moet voerden zijn.

    Geliked door 1 persoon

    1. 🙂
      Ik hou zielsveel van zijn muziek. Ik denk dat het begon met Knoxville (de cd met Steber). Daar staat ook een ander adembenemnd stuk: Andromaches farwell. Jammer dat Dover Beach daar door Fi-Di wordt gezongen, dat kan hij niet.
      Daarna Antony en Cleopatra en dan Vanessa. Adagio vind ik ook mooi, uiteraard, moor hoor ik het liefst als onderdeel van zijn strijkkwartet.

      In ieder geval bedankt voor al je reacties!

      Like

  4. Geen dank. Graag gedaan. In deze cultureel magere tijden vormt jouw site een rots in de branding.

    Hopelijk gaat na a.s. dinsdag de culturele sector weer open zonder al te veel beperkingen. Mijn eerste uitje wordt dan Rigoletto uit de MET in Tuschinski a.s. zaterdag.

    Geliked door 1 persoon

  5. Tuschinski laat de uitzending uit de MET a.s. zaterdag niet doorgaan. Op de site van Pathé staat dat Rigoletto 3 uur en 40 minuten duurt maar dat is natuurlijk niet zo. Op de site van de MET staat 2 uur en 40 minuten inclusief pauze. De opera zelf duurt ongeveer 2 uur. Omdat Pathé uitgaat van de verkeerde tijd gaat de uitzending niet door. Als de voorstelling om 19.00 begint en de zaal moet om 22.00 dicht dan redden ze het niet. Heel jammer.

    Like

      1. Tuschinski laat de bezoekers ook niets weten. Ongetwijfeld staan er zaterdagavond mensen voor de deur die naar huis moeten worden gestuurd. Na het introduceren van een nieuw computersysteem hebben ze meteen ook alle bestelde kaarten voor de voorstellingen van de rest van het seizoen geannuleerd. Als je de kaartjes nog niet had uitgeprint heb je geen enkel bewijs dat je geboekt hebt. Van PR hebben ze nog nooit gehoord.

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s