Thomas Adès by Thomas Adès: You can’t get it any better

Ades picos

Thomas Àdes (1971) is one of my beloved contemporary composers. In contrast to many of his (older, I admit) colleagues, he writes music that is not too complicated, without it becoming a tapestry of sound. His music is exciting, stimulating, progressive and yet accessible. In one sentence, he has brought the ‘classic’ and the ‘innovative’ to each other and melted them together. In addition, he does not shy away from horror-like outbursts and even dodecaphony, which makes his music extremely visual and often terrifying.

This is also the case with Totentanz, a composition for mezzo-soprano, baritone and orchestra based on an anonymous text from the fifteenth century, a story about the struggle between Life and Death. The latter always wins. Adès dedicated the work to Witold Lustoslawski and his wife. It was first performed at the Proms in 2013, with Christianne Stotijn and Simon Keenlyside.

This recording was made live in Boston in 2016 and I can’t imagine a better performance is possible. Mark Stone (Death) and Christianne Stotijn sing their roles chilling, melancholic, provocative and resigned. Just listen to the last two parts: it’s as if Schubert and Mahler run into each other and find each other in a deadly embrace. With the dying copper sound like the exhaling of the last breath.

Adès composed his piano concerto for the Russian master pianist Kirill Gerstein, an unprecedented virtuoso who combines his romantic beat with an enormous gift for improvisation. I had to listen to it a few times because the concert does not show itself quickly. Mainly because of the many colors and ‘intermediate colors’, which means more than just nuances.

The transitions between the parts are great, so the tension makes you gasp for breath. The fact that the composer himself stands in front of the really impressive performing orchestra from Boston can only be regarded as an enormous advantage. What a CD!

English translation: Frans Wentholt

THOMAS ADÈS
Concerto for Piano and Orchestra; Totentanz
Kirill Gerstein (piano)
Christianne Stotijn (mezzo-soprano)
Mark Stone (baritone)
Boston Symphony Orchestra conducted by Thomas Adès
DG 48379989

8 comments

  1. De Nederlandse première van Totentanz vond plaats op 14 april 2016. Het werk werd de volgende dag herhaald. Het KCO stond o.l.v. de componist. Christianne Stotijn zou zingen maar werd vervangen door de indrukwekkende mezzosopraan Jennifer Johnston. De publieke bijval was enorm. Helaas moest wegens de pandemie de uitvoering van het pianoconcert dit seizoen worden uitgesteld.

    Wat een eigenaardig Engels vol grammatikale fouten. Als het een vertaling is van een scholier heb ik niets gezegd.

    Like

    1. Ik heb de recensie nog eens doorgelezen en naar mijn gevoel – maar wie ben ik, ruim 60 jaar na mijn middelbare schoolopleiding – was er weinig mis met het Engels.

      Geliked door 1 persoon

  2. Het Engels is vooral onidiomatisch. Het klinkt als vertaald Nederlands. De grammatikale fouten betreffen vooral het gebruik van bijvoeglijke naamwoorden waar bijwoorden moeten worden gebruikt. Sorry om zo pietluttig te zijn. Waarschijnlijk een beroepsdeformatie. Ik heb 40 jaar Engelse taal en letterkunde gedoceerd. Het Engels is goed te begrijpen en daar gaat het hier om. Het doet niets af aan de fascinerende muziek van deze in ons land al vroeg gewaardeerde componist.

    Geliked door 1 persoon

    1. en daar gaat het om, Rudolph. Inderdaad.
      Het staat ook in het Nederlands, hoor!

      En nu even dit: ik ben buitengewoon dankbaar aan mijn vrienden die mij met de vertaling willen helpen, gratis en voor niks. Het zijn niet altijd profs, maar altijd beter dan een machine. Mijn Engels is best goed maar heel erg schools dus daar waag ik mij niet aan.

      Like

  3. Your blog, Basiu, has become a steady source of musical education. The names, with an exception of Witold Lutoslawski, had been unknown to me until this article. Thank for consistent enriching of my knowledge of opera and classical music.

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s