Sol Y Vida: Elīna Garanča goes south

Garanca sol y vida

Sol y vida (Zon en het leven) heet de nieuwste, zevende al soloalbum van Elīna Garanča voor DG. Een titel die de lading perfect dekt: de cd is een grote ode aan het goede leven en de lange, zonovergoten dagen.

Het is een verzameling van van alles wat een beetje op ‘Het Zuiden’ slaat, met een accent op Spanje. Vandaar dat we getrakteerd worden op de krakers als ‘Granada’ en  ‘No puede ser’. Maar ook de Italianen ontbreken niet: Torna a Surriento, Core ‘ngrato, Non ti scordar di me, Marechiare…

Ik moest er wel even aan wennen: de meeste door haar gezongen stukken behoren tot een tenoren-repertoire. Neem alleen maar ‘Non puede ser’ uit de zarzuela La tabernera del puerto van Pablo Sorrozábal, één van de bekendste Spanstallige tenoraria’s ooit. Het voelt alsof je de ‘Habanera’ door een Domingo hoort zingen. Niet dat het niet mag, integendeel, maar raar is het wel.

Garanča is een heerlijke zangeres, met een stem die ze bij vlagen lekker zwoel laat klinken. Op haar facebook schreef zij: ‘Sol y Vida’ is my musical tribute to the people who live under southern skies, and to the beauty and diversity of their ways of life. It’s the perfect music for hot summer nights with lots of sangria!”

En dat is precies wat het is. Heerlijk als achtergrond op uw zondagse barbecue met heel erg veel wijn.


Lara, Cardillo, Curtis, Tosti, Sorozábal e.a.
Elīna Garanča
Orquesta Filarmonica de Gran Canaria olv Karel Mark Chichon
DG 483621700289

Advertenties

4 comments

  1. Het is een bekend verschijnsel van alle tijden: operazangers die aan cross-over doen om een groter en deels nieuw publiek te winnen voor de zangkunst. Noem ze maar op de ‘groten’ van weleer: Rosa Ponselle, Lawrence Tibbett, Tito Schipa, Rudolf Schock, Enrico Caruso, Eileen Farrell, George London etc etc. Meer recentelijk zangers als Bryn Terfel, Rolando Villazon, Placido Domingo, Anna Netrebko en velen meer. Elina Garanca, die ik zeer bewonder op de Bühne ( onvergetelijk haar Eboli, Jane Seymour o.a.) is de laatste in de rij van hedendaagse zangers die zonodig aan het ‘ander repertoire’ moeten doen, veelal gedreven door louter commerciële doeleinden van de cd/dvd-industrie met deels zeer wisselende vocale en artistieke resultaten in mijn optiek. Deze opname is voor mij een grote teleurstelling niet alleen vanwege de selectie van de hits die kop noch start vertonen. Dat zou nog te verdedigen zijn als Garanca haar stem had weten te kleuren maar het resultaat is helaas ronduit teleurstellend met als dieptepunten de liederen La llorona en Vuelve a la vida waar de zangeres probeert de onvergetelijke Chavela Vargas en Violeta Parra te imiteren. Over Granada, La tabernera del Puerto en Maria de Buenos Aires deel ik liever de mantel der liefde. Jammer want Garanca is een prachtige zangeres in haar metier.

    Liked by 1 persoon

  2. Garanca heb ik leren kennen in het zarzuela repertoire waarin ze als Letse beter voor de dag komt dan vele gereputeerde Spaanse zangeressen. Het cross-over repertoire kan dan wel commercieel lonend zijn, gemakkelijk is het niet. De fragmenten die ik gehoord heb zijn niet altijd overtuigend. Ook Jonas Kaufmann probeerde het onlangs en heeft me ook niet overtuigd.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s