Nabucco bij ZaterdagMatinee: een feest van gouden kelen

Nabucco Vassallo

Franco Vassallo (Nabucco) in het Concertgebouw (credits: Facebook)

U gelooft mij waarschijnlijk niet, maar ik heb Nabucco, toch één van de bekendste opera’s van Verdi zaterdag 13 april 2019 voor het eerst _live_ gehoord. En ik was de enige niet. Hoe dat komt? Tja… Omdat de programmeurs van onze operahuizen het te min vonden? Te grote ‘meezing-gehalte’?  Omdat regisseurs er niets mee konden, de opera leent zich immers niet goed voor het updaten? Niet dat het tegenwoordig als argument kan worden gebruikt. Wat dan ook: eindelijk, eindelijk, eindelijk kwam Nabucco op bezoek naar Amsterdam. Het was het wachten waard, want de uitvoering in het Amsterdamse Concertgebouw was gewoon waanzinnig goed.

De uitvoering was godzijdank concertante, waardoor we niet gestoord werden door niet ter zake doende beelden en konden ons volledig op de geniale muziek concentreren. De première in La Scala in 1842 was een groot succes, zo groot zelfs dat ‘Va, pensiero…’ werd het officieuze volkslied van Italië.

Nabucco koor

Het Groot Omroepkoor Foto: Lodi Lamie

Het was voor Groot Omroepkoor (instudering Klaas-Jan de Groot) een enorme uitdaging, want wie kent het slavenkoor niet? Ik denk, nee, ik weet zeker dat het de beroemdste koor-aria is die ooit werd gecomponeerd. Ik vermoed dat iedereen daar zat op te wachten, al biedt de opera uiteraard veel en veel meer. Welnu: de uitvoering was in één woord gewoon TOP! Formidabel. Met ogen dicht waande ik mij aan de oevers van Eufraat en droomde mee over de terugkomst naar Jeruzalem, naar Sion. Naar huis. Bravi.

Gelukkig heeft Giancarlo Andretta hier geen rustpauze ingelast waardoor we meteen door gingen met de handeling. En waardoor het niet ontspoorde in een (op dit moment in de opera niet echt gewenst) applaus. En waardoor ‘Niuna pietra’, de grote aria van Zaccaria nu alle aandacht kreeg die het verdiende.

Nabucco meer Relyea in Minnesota

John Relyea als Zaccaria in Minnesota

Zaccaria werd gezongen door de Canadese bas, John Relyea. Het was de tweede keer dat ik hem live hoorde. De eerste keer, in het Requiem van Verdi werd ik een beetje teleurgesteld en die indruk heeft hij nu ruimschoots goedgemaakt. Zijn bas is immens groot en beschikt over veel kleuren. Onvoorstelbaar prachtig hoe hij al die verschillende emoties met zijn stem wist te uiten. Streng, troostend, hoopgevend, treurend… Alles zat er in. Schitterend.

John Relyea over Nabucco :

 

Een goede Nabucco valt of staat met de juiste zangers voor de twee hoofdrollen: Nabucco en Abigaile en zijn niet gauw gevonden. Abigaile is een killer van een rol die van haar vertolkster een dijk van een stem met een enorm bereik (van het lage mezzo tot de hoogste regionen van het dramatische sopraanregister) verlangt. Heel wat zangeressen hebben hun stem daar kapot op gezongen, om te beginnen met Giuseppina Strepponi, haar eerste vertolkster en de latere mevrouw Verdi. Laat het maar aan Tatjana Serjan over! Wat een strot! Wat een volume! En wat een inlevingsvermogen! En nu denk niet dat zij voortdurend forte en fortissimo zong (al vereist die rol het best vaak), want Serjan beschikt ook over prachtige fluisterende tonen en in haar berouwaria wist zij mijn hart diep te raken met haar piano en pianissimo

NABUCCO_TATIANA-SERJAN_

Tatiana Serjan als Abigaille in de Lyric Opera in Chicago. ©: Cory Weaver

Nabucco werd gezonden door de Italiaanse Franco Vassallo. Ook voor hem was het niet de eerste keer dat hij de rol zong en dat was goed te horen. Ooit dacht ik dat de echte dramatische Verdi-baritons uitgestorven waren, bleek er toch eentje de operawereld onveilig te maken. Daarbij moet ik toegeven dat hij als Nabucco veel beter op zijn plaats is (was) dan als Don Carlo (La Forza del Destino).

Iris van Wijnen was een mooie lyrische, licht getimbreerde Fenena. Een klein beetje onzeker in het begin, wat eigenlijk die rol goed ten pas kwam. Zeker in haar gebed in de laatste acte wist zij mij buitengewoon te ontroeren. Maar in haar confrontatie scène met Abigaile liet zij horen dat haar mooie mezzo meer te bieden heeft dan lyriek alleen.

De Italiaanse tenor Giordano Lucá was een zeer goede Ismaele. Wellicht minder lyrisch dan die rol doorgaans wordt gezongen, maar met de mooie kleurschakeringen in zijn stem wist hij mij goed te overtuigen.

Jeannette van Schaik was zeer goed in haar kleine rol van Anna en Jasper Leever leverde een uitzonderlijke prestatie als Il Gran Sacerdote. Wat boffen we toch in Nederland met zo veel groots zangtalent!

Nabucco giancarlo-andretta-foto-mats-b-ckernieuw

Giancarlo Andretta © mats-b-ckernieuw

Het Radio Filharmonisch Orkest was goed op dreef. Onder de zeer inspirerende leiding van Giancarlo Andretta speelden ze de noten alsof hun leven ervan afhing. Soms misschien een beetje té: het geluid, zeker voor de pauze was soms niet te harden! Al met al: alweer een Matinee om nooit te vergeten!

Radio Filharmonisch Orkest | NTR ZaterdagMatinee | Ouverture uit Verdi’s ‘Nabucco’

Gehoord op 13 april 2019 in het Concertgebouw in Amsterdam

 

 

Advertenties

15 comments

  1. Mooie recensie van deze Nabucco. Maar dan heb je nooit de Nabucco gezien bij de voormalige Ned Opera in de schouwburg met een geweldige Antoinette Tiemessen en Scipiio Colombo, Pieter van de Berg en NellyMorpurgo als Fenena. Andere bezetting met Marijke van de Lugt, Jess Walters. Die met Jan Derksen en Jan Blinkhof als Ismaele.

    Ook niet de vorige concertante onder Fulvio Vernizzi?

    Liked by 1 persoon

  2. Mijn eerste opera als jongetje van een jaar of tien was Nabucco met Marijke van der Lugt een grote dramatische sopraan, die later in haar carrière nog La Gioconda in de Arena van Verona zou zingen.
    Daarna kwamen inderdaad Tiemessen én natuurlijk de onvergetelijke Pauline Tinsley. Jan Derksen als Nabucco blijft de beste bariton die ik ooit in deze rol hoorde.
    Ik zong in het koor in diverse producties van Nabucco zo’n 17 keer, dus ik moest mij vanmiddag wel in houden om tijdens de zinderende Nabucco in het CG niet mee te gaan zingen. Natuurlijk meende de dirigent Andretta dat Verdi vooral héél hard uitgevoerd moet worden, naar gelukkig beschikte hij over een aantal solisten, die nog met gemak over het orkestgeweld heen konden zingen, waardoor de balans toch intact bleef. Deze Nabucco hoort thuis in het rijtje uitzonderlijke Matinees zoals daar waren Boris Godoenov en Simon Boccanegra

    Liked by 1 persoon

  3. Prima en fijn om je recensie te lezen. Tatjana Serian – vond ik een fantastische Abigail, die heeft mij behoorlijk ontroerd, wat een goddelijke diva. De cast vond ik heel mooi, Zaccaria vond ik niet mooi. Toch zeker genoten van deze uitvoering.

    Liked by 1 persoon

  4. Dank vooor je fijne recensie Basia! En wat heerlijk dat je dan toch na heel heel lang wachten voor het eerst Nabucco live kon horen en dan in zo’n uitvoering. Ik moet bekennen dat de plek die wij dit seizoen hadden voor de Matinee (zijbalkon net op de hoogte van het podium) niet zo fijn is qua akoestiek en dat dit ons luistergenot ook zaterdag weer nadelig beïnvloedde. Maar ook op die plek hoorden hoe geweldig Tatiana Serjan en Franco Vassallo zongen. De heer Andretta maakte mij af en toe behoorlijk zeeziek, maar dat mocht ‘m uiteindelijk de pret niet drukken. Na de pauze hadden wij ook boven een fantastische middag en uiteindelijk werd ik aan het slot tot tranen toe geroerd door de prachtig gezongen aria van Abigaile. Dat er nog vele mooie matinees mogen volgen!

    Liked by 1 persoon

  5. Recensie die recht doet aan de schitterende uitvoering. Er bestaan dus nog wel zangers met grote, gezonde stemmen die Verdi kunnen zingen als Verdi veel drama uit de kast haalt. Het was adembenemend. Ik hoorde het via de radio, was er graag bij geweest maar ook zo was het een sensatie.
    Metingen hebben uitgemeten dat de muziek met de meeste decibellen niet van Wagner is, maar van Verdi. Dat bleek dus weer eens. De zangers konden het aan, dus lekker veel kabaal was mogelijk.

    Liked by 1 persoon

    1. Beste C. Horsmeier: het is een recensie van een uitvoering en geen discussie over uitvoeringspraktijk. U mag er uiteraard over schrijven, maar ik kan u verder niet helpen: ik was toen nog niet in Nederland en kan moeilijk er over praten

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s