Seizoen 2019/2020 van De Nationale Opera

Seizoen -Nationale-Opera-2019-2020-foto-Florian-Joahn

Campagnebeeld van het nieuwe seizoen © Florian Joahn

Er is altijd goed nieuws en slecht nieuws en een aankondiging van een nieuw operaseizoen brengt altijd de nodige teleurstellingen. Dit jaar heb ik eigenlijk weinig te klagen, al zet ik de nodige vraagtekens bij de reprise van (zowat de slechtste ooit) Cosi van tutte van Mozart door Jossi Wieler en Sergio Morabito. Een productie die nota bene door alles en iedereen werd afgekraakt. Weet u nog, Mozarts ‘Trittico’? Toegegeven: ‘Cosi’ van de minst slechte van de drie. Een lichtpuntje: Thomas Oliemans zingt Don Alfonso.

Trailer uit 2009:

Een ander vraagteken zet ik bij de nieuwe (ja, de nieuwe, de derde al!!!) productie van de Die Frau ohne Schatten. De eerste (twee keer herhaald) vond ik slecht. De tweede was zonder meer prachtig maar werd niet herhaald. En nu komt er alweer één. Zij er werkelijk geen andere opera’s van Richard Strauss te bedenken? Bij mijn weten hebben we bij voorbeeld nog nooit Ariadne auf Naxos gehad. Niet dat ik het zo nodig wil zien- mijn opera is het niet – maar om alweer aan FroSCH te moeten? Afijn: ik vermoed dat hier wat meer in het spel is. ‘Die Frau’ was de opera waarmee Marc Albrecht bij DNO debuteerde en nu hij afscheid neemt van het orkest …. Afijn: muzikaal zal het, met de namen als Elza van den Heever, Irène Theorin, Josef Wagner, Michaela Schuster en AJ Glueckert prima in orde zijn, denk ik. Katie Mitchell mag het regisseren en ik denk niet dat ik er zin in heb om alweer tegen een poppenhuis te moeten aankijken. Maar wie weet?

Overigens: de opera komt nu ook in De Doelen in Rotterdam…
Bestaat er nog zoiets als plannen afstemmen?

https://www.rotterdamsphilharmonisch.nl/nl/agenda/104/Yannick_Nezet_Seguin/Die_Frau_ohne_Schatten/?fbclid=IwAR2CURj5xI_kRZpcYT7hE0EdBPjet9_I5B0xaV-LyD3QXj0L5cjk5xlS37Y

Waar ik absoluut niet heen zal gaan (naast de ‘Cosi’ dus) is de Rodelinda van Handel. Dat ligt niet zo zeer aan de componist (laat Rodelinda nou toch een opera zijn waar ik best van houd) maar aan het productie team. Claus Guth regisseert (nee, bedankt), Ivar Bolton dirigeert (nee, bedankt), maar de cast ziet er best aantrekkelijk uit, voor de liefhebber dan: Bejun Mehta, Lawrence Zazzo en Lucy Crowe.

 

seizoen Carsen

Robert Carsen © Catherine Ashmore ROH

Een beetje raar vind ik de reprise (na tien jaar!) van Bizets Carmen in de productie van Carsen waar de pers absoluut niet over te spreken was. Nu ben ik een echte Carsen liefhebber maar zelfs ik moest toegeven dat het niet zijn beste was. Wat de zangers betreft wordt het afwachten, mij zeggen de namen J’Nai Bridges, Dmytro Popov, Alexander Vinogradov niet zo veel en Anett Fritsch als Micaela? Tja… Maar we krijgen wel Michael Wilmering, hij mag zijn opwachting maken in zijn eerste grote rol (Moralès) bij DNO

Trailer uit 2009:

 

Seizoen Jagde

Brian Jagde © Fay Fox

Maar voor de rest lijkt het mij een seizoen om naar uit te kijken. We beginnen met de nieuwe productie van Pagliacci/Cavaleria Rusticana (in die volgorde dus), in de regie van Robert Carsen. De hoofdrollen worden gezongen door werkelijk topzangers: Brandon Jovanovich (Canio), Ailyn Pérez (Nedda), Roman Burdenko, Marco Ciaponi, Brian Jagde (Turiddu), en Anita Rachvelishvili (Santuzza). Mark Elder dirigeert.

 

Seizoen Brownlee

Lawrence Brownlee

In december mogen we de nieuwe productie van La Cenerentola verwachten. Mijn verwachtingen zijn hoog gespannen! De cast, met o.a. Isabel Leonard, Lawrence Brownlee, Roberto Tagliavini en Nicola Alaimo is om te likkerbaarden. Laurent Pelly. Kan niet wachten!

Liefhebbers van Verdi opgelet: we krijgen (eindelijk, eindelijk!) Nabucco! Prachtig, blij, maar ik denk niet dat het een mooie productie gaat worden. De regie ligt in handen van Andreas Homoki en Maurizio Benini gaat dirigeren. Ik kan mij nog zijn behoorlijk slechte Il Trovatore herinneren. En de cast… tja… George Petean, Dmitry Belosselskiy, Anna Pirozzi, Alisa Kolosova, Freddie de Tommaso… Ik weet het niet, maar ben behoorlijk sceptisch.

Wat wel ontzettend leuk is, is dat we ook eindelijk Rusalka van Dvořák bij DNO krijgen. Onder de zangers verwelkomen we Eleonora Buratto, Dmitry Ivashchenko, Anna Larsson en Brian Jagde. Philipp Stölzl regisseeert en op de bok staat Jakub Hrůša.

 

Seizoen Westbroek als Sieglinde

Eva-Maria Westbroek als Sieglinde in de Metropolitan Opera in New York

Wagner-liefhebbers kunnen zich op de herhaling van Die Walküre van Pierre Audi verheugen. Bovendien wordt Sieglinde gezongen door Eva-Maria Westbroek! Marc Albrecht dirigeert, de andere rollen worden gezongen door Michael König, Iain Paterson en Martina Serafin.

 

seizoen Willem-Jeths-photo-Klaas-Koppe

Willem Jeths © Klaas Koppe

In de Opera Forward Festival krijgen we de wereldpremière van Ritratto, de nieuwe opera van Willem Jeths. Marcel Sijm regisseert en er wordt gezongen door de leden van De Nationale Opera Studio.

Waar ik ook naar kijk is de Aufstieg un Fall der Stadt Mahagonny  van Kurt Weill in de regie van Ivo van Hove. Het is een coproductie met (o.a.) de Metropolitan Opera in New York. Het wordt gedirigeerd door Markus Stenz en de cast is om je vingers bij af te likken: Doris Soffel, Alan Oke, Sir Willard White, Nikolai Schukoff, Thomas Oliemans

De complete overzicht:

Pagliacci (R. Leoncavallo) en Cavalleria rusticana (P. Mascagni)
Brandon Jovanovich, Ailyn Pérez, Roman Burdenko, Marco Ciaponi, Brian Jagde, Anita Rachvelishvili, Elena Zilio e.a.
Dirigent: Mark Elder, regie: Robert Carsen

Così fan tutte (W.A. Mozart)
Thomas Oliemans, Davide Luciano, Sebastian Kohlhepp, Anett Fritsch, Angela Brower e.a.
Dirigent: Ivor Bolton, regie: Jossi Wieler en Sergio Morabito

Kriebel (L. Evers) wereldpremière
Kinderopera (2+ jaar)
Regisseur: Caecilia Thunnissen

Die Walküre (R. Wagner)
Eva-Maria Westbroek, Michael König, Iain Paterson, Martina Serafin e.a.
Dirigent: Marc Albrecht, regie: Pierre Audi

La Cenerentola (G. Rossini)
Isabel Leonard, Lawrence Brownlee, Roberto Tagliavini, Nicola Alaimo e.a.
Dirigent: Daniele Rustioni, regie: Laurent Pelly

Rodelinda (G.F. Händel)
Bejun Mehta, Lawrence Zazzo, Lucy Crowe, Bernard Richter e.a.
Dirigent: Riccardo Minasi, regie: Claus Guth

Nabucco (G. Verdi)
George Petean, Dmitry Belosselskiy, Anna Pirozzi, Alisa Kolosova, Freddie de Tommaso e.a.
Dirigent: Maurizio Benini, regie:Andreas Homoki

Ritratto (W. Jeths)
De Nationale Opera Studio
Dirigent: Geoffrey Paterson, regie: Marcel Sijm

Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny (K. Weill)
Doris Soffel, Alan Oke, Sir Willard White, Nikolai Schukoff, Thomas Oliemans e.a.
Dirigent: Markus Stenz, regie: Ivo van Hove

Das Jagdgewehr (T. Larcher)
Sarah Aristidou, Giulia Peri, Olivia Vermeulen, Andrè Schuen e.a.
Dirigent: Michael Boder, regie: Karl Markovics

Een lied voor de maan (M. Wantenaar) wereldpremière
Regisseur: Béatrice Lachaussée

OFF Jubileumconcert
Eva-Maria Westbroek soleert bij het Orkest van het Koninklijk Conservatorium Den Haag.

Die Frau ohne Schatten (R. Strauss)
Elza van den Heever, Irène Theorin, Josef Wagner, Michaela Schuster, AJ Glueckert, Eva Kroon e.a.
Dirigent: Marc Albrecht, regie: Katie Mitchell

Carmen (G. Bizet)
J’Nai Bridges, Dmytro Popov, Alexander Vinogradov, Anett Fritsch e.a.
Dirigent: Andrés Orozco-Estrada, regie: Robert Carsen

Rusalka (A. Dvořák)
Eleonora Buratto, Dmitry Ivashchenko, Anna Larsson, Brian Jagde e.a.
Dirigent: Jakub Hrůša, regie: Philipp Stölzl

Het monster van Minos (J. Dove)
Participatieproject met het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Almeers Jeugd Symfonie Orkest
Regisseur: Marie-Ève Signeyrole

Zie voor meer informatie de website van De Nationale Opera.

 

Advertenties

11 comments

  1. Alweer een nogal teleurstellend seizoen, voor mij zijn er slechts drie titels de moeite waard: Mahagonny, Cenerentola en Rusalka dus het wordt flink sparen voor ander geluid in het buitenland.

    Liked by 1 persoon

  2. Dank voor jouw analyse van het komende seizoen Basia. Ik kijk persoonlijk wel uit naar Nabucco en de bezetting bevalt me zeer goed, maar ik deel je scepcis mbt de dirigent en regisseur. Denk dat ik bijna dezelfde opera’s zal overslaan als jij. Nu wacht ik vol spanning op de bekendmaking van de Zaterdagmatinee en het Concertgebouw. Overigens heeft Frosch in Rdam Michael Volle in de bezetting, maar ook hij trekt me niet over de streep vrees ik.

    Liked by 1 persoon

  3. Pagliacci/Cavaleria Rusticana…. waarom??? Die Frau, kijk ik wel naar uit. Ies mooi muziek ies. Carmen, kan ik niet meer tegen, maar daspusoonluk. Rodelinda: ik heb niets tegen Bolton. Guth, Homoki, Mitchell, de Mensen van Nu regeren! 🙂 Ik mis iets in de programmering: enig ander verismo dan CavPag, ik bedoel PagCav! 🙂 Morgen naar Wiesbaden, voor Frank van Aken, donderdag, in Salome. Schijnt ook een regie-van-heb-ik-jou-daar te zijn.

    Like

  4. Als ik zou afgaan op die wanstaltige foto’s bij de operaproducties op de website en in de seizoensbrochure zou ik nooit meer naar de opera gaan. Maar goed, het gaat natuurlijk om de programmering en het komend seizoen is zeker een verbetering t.o.v. het huidige seizoen, ook al omdat er een groot aantal internationaal bekende topzangers meewerken. Maar Martina Serafin als Brünnhilde?
    En er blijven natuurlijk altijd opera’s die je graag zou willen zien maar die (nog steeds) niet op het programma staan.
    Het blijft een raadsel waarom ze die middelmatige Cosi en Carmen herhalen en de beste Frau ohne Schatten die ik ooit heb gezien (en dat zijn er vele o.a. in Keulen, München, Londen, Parijs, Hamburg) gaan vervangen door een productie geregisseerd door godbetert Katie Mitchell. Ik vrees het ergste! Overigens hebben ik de belangrijkste opera’s van Richard Strauss hier gezien waaronder ook een, weliswaar in een niet al te fraaie enscenering, Ariadne in een van de eerste seizoenen in het Muziektheater.
    De Rodelinda van Claus Guth heb ik in Madrid gezien en speelt zich af in een ronddraaiend poppenhuis waarin het zoontje van Rodelinda (Flavio) de, nietzingende, hoofdrol heeft en alsmaar wordt achtervolgt/bedreigd door levensgrote figuren uit de film Nightmare before Christmas! Gelukkig was Bejun Mehta een fantastische Bertarido en dat maakte veel goed.
    Voor mij is Rusalka het hoogtepunt van het seizoen. Het was een van de eerste opera’s die ik gezien heb (in 1964 met Jadwiga Wysoczanska, Annie Delorie, Ivo Zidek en Eduard Haken) en die productie is later nog een keer hernomen met Teresa Stratas en Willard White. Veel producties daarna in diverse landen gezien want de ongelukkige waternimf heeft nog altijd een speciaal plaatsje in mijn hart. En maar hopen dat meneer Stölzl het niet verpest.

    Liked by 1 persoon

  5. Dank voor deze bespreking van het nieuwe seizoen. Geen seizoen waar mijn hart heel veel sneller van gaat kloppen overigens. Mevrouw Mitchell, nee bedankt, die nooit meer. Dus Die Frau valt af. Rodelinda had ik op mijn verlanglijst staan, maar daar begin ik nu toch over te twijfelen, gezien de reactie van Ernst-Johan. Ik wacht de recensies maar even af. Nabucco is een regisseurlijk twijfelgeval, dus daar wacht ik ook nog even mee. Walküre zit precies in de maand dat ook de zaterdagmatinee die opera programmeert. En voor die zaterdagmatinee (een prachtige operaserie trouwens) heb ik al een kaartje.
    Middelmatige ensceneringen van Carmen en Cosi fan Tutte… Ik begrijp die reprises niet goed. Die Cosi was niet onaardig gedaan, maar hij is al twee keer langs geweest, en dat lijkt me meer dan genoeg.
    Maar ik ga wel naar Cav/Pag of Pag/Cav. Ik las ergens dat de regisseur het publiek op een ander been wil zetten (zucht). Die beste man weet niet eens op welk been ik gewoonlijk sta, dus waarom vindt hij mijn andere been dan beter?
    En Cenerentola. Een enorme geruststelling dat Laurent Pelly de regie voor zijn rekening neemt. En dan Mahagonny en Rusalka. En een lied voor de maan. Het een familievoorstelling en ik heb geen kleine neefjes of nichtjes als excuus. Maar een van de gezelligste en ongecompliceerde voorstellingen die ik in het Muziektheater heb gezien was De Heksen van Venetië. ook een familievoorstelling. Zonder semi-diepzinnige prietpraat van een wijsneuzige regisseur en vol spelplezier. Ik hoop op weer zoiets. Overigens heeft Het Lied voor Maan in de seizoensbrochure als enige een mooie tekening gekregen en niet zo’n afschuwelijke promotiefoto.
    Ik kijk ook nog naar Ritratto. Bij de seizoenspresentatie werd er een stukje uit gezongen. Jonge, Zuid-Afrikaanse zanger, ben zijn naam even kwijt. Maar erg goed. Daar wil ik wel meer van horen.
    Ach, met dank aan de operaserie in de zaterdagmatinee en de Met in de bioscoop, komt het wel goed, volgend seizoen.
    Ik wens iedereen een mooi seizoen en kijk uit naar de besprekingen op deze site.

    Liked by 1 persoon

    1. Bedankt voor je uitgebreide reactie Maria!
      Over die idiote programmering van Die Walküre, daar kom ik nog op terug, bij de bespreking van het nieuwe seizoen bij Matinee.
      Ik verheug mij wel op Cav/Pag van Carsen: zelfs een slechte Carsen is de moeite waard. En dan die zangers! Idem wat betreft La Cenerentola…

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s